ULASAN FILEM HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA

poster

Filem aksi epik”Hikayat Merong Mahawangsa” akan membuat khalayak berasa wow! dan wahh!

Aksi epik yang baru dan segar sangat menghiburkan.  Bagai produksi Hollywood, tetapi kita perlu berbangga kerana ianya buatan Malaysia.

Sebuah naskah yang mengagumkan. Bermula dengan rombongan Rom yang singgah di Goa dalam perjalanan untuk bertemu dengan rombongan China. Merong Mahawangsa diminta mengiringi  dan melindungi Putera Rom untuk mengahwini Puteri China di Langkasuka.

Setibanya di Langkasuka, mereka diserang oleh lanun Garuda. Lanun garuda telah menculik Puteri China untuk menjadikan tebusan.  Terdapat banyak adegan aksi dalam menyatukan Putera China dan Putera Rom.

Kekuatan “Hikayat Merong Mahawangsa” terletak pada sinematografi, set yang besar, plot serta kesan khas visual.  Ia menjadikan filem ini begitu mempersonakan dan hampir sempurna.  Pembangunan karakter yang bagus. Terdapat dialog-dialog yang melucukan.  Lakonan yang menyerlah pada watak-watak pembantu seperti Kesum, Taji, Embuk, Kamawas dan Ying Ying. Dari segi emosi, lakonan watak-watak utama sedikit kurang meyakinkan. Bukan itu sahaja, malah pelakon-pelakon tambahan yang menjadi askar-askar, keding, kurus dan tak meyakinkan sebagai askar.

Penceritaan yang pantas dan penuh aksi dapat dimantapkan lagi dengan permainan emosi. Kurang jiwa dan kurang emosi, itu yang berlaku. Tapi kekurangan ini bukanlah mencacatkan keseluruhan filem, kerana filem aksi tidak memerlukannya sangat. Teknik imbas kembali ada yang kena tetapi ada yang menjengkelkan terutama yang berulang-ulang. Dari segi suntingan, agak kurang kemas pada sesetengah babak.  Muzik menarik.

Keseluruhannya, filem yang hebat, efek yang bagus, set yang besar dan penceritaan yang mantap serta pertarungan peperangan yang hebat. Kekurangan yang sangat minimal tidak membawa kesan besar. Mungkin boleh diatasi pada masa hadapan mungkin untuk kesinambungan yang ini. Filem yang berdurasi 1 jam 50 minit ini bagai terlalu cepat berlalu.

Keseluruhan: 4.5/5

Lakonan: 3/5
Plot: 4
Efek: 4.5/5
Sinematografi :4/5

Advertisements

berehat seketika

Posted: May 31, 2010 in seMuA SaMa SaJe

HeLLo…
berehat seketika seteLah terbang tinggi…
jauh dari kebisingan kota…
pancaroba..
macam-macam…
kes bunuh sana sini…
perang sana sini…
buang bayi sana sini…
parti sana sini..
konsert sana sini…
ragut sana sini..
bising sana sini…
bebeL sana sini..
memang La jodoh pertemuan ajaL maut di tangan yg ESA…
hidup bermasyarakat…

maka, tutup mata lelap seketika…
lupakan kebingitan segaLa…
cuma, biLa ceLik semuLa…
semua timbuL kembaLi..
rasa nak cekik
semua pembuat angkara…
hang ingat hang B**i ka ceq takLeh sentuh hang?

DSC_0754
DSC_0666
DSC_0667
DSC_0672
DSC_0680
DSC_0686
DSC_0694
DSC_0702
DSC_0692
DSC_0705

eND

‘sani’
~ouT-

Foto candid kat Taman KLCC

:kemungkinan burung ni adaLah Burung Tiong Gembala Kerbau atau juga dikenali sebagai Gembala Kerbau, nama saintifiknya Acridotheses tristis..

..jika siLap betuLkan ya…

Embun pun takkan mampu

Posted: May 26, 2010 in seMuA SaMa SaJe

“Embun pun takkan mampu menyubur

sekuntum bunga yang layu pada musim luruh

Yang dulunya mekar di sinar suria
Bila sudah kering pasti akan gugu
r”

~ antara bait2 korus lirik lagu Kebahagiaan Dalam Perpisahan

Best Lagu ni..bukan sebab Lagu ni dari juara AF..sebab tak nonton AF Langsung..

Tau pun 3-4 ari pas final tu.. cumanya Lirik n Melodi nya bagus…

metafora dalam korus ni amat sesuai untuk

keadaan sekarang ni.. Rasa boring sepi sayu malas risau serba salah.. semua ada…

pakej.. lengkap semuanya

bercampur baur pada saat jam 333 pagi ya amat ini… adat manusia yg tak sempurna

mana ini… hmm ntah la..

—————————–

Tengok mamat ni happy bangga jalan kat bumi kL ini sambiL diperhatikan kawan dia –

DSC_0657

Perasaan takut respek adalah biasa.. Amarah dan Sabar pun sifat manusia biasa walau

ada kontranya disitu  –
DSC_0644

Kalau plan A tak jadi kena ada pLan B. Perancangan mesti betul, tepat.

Gagal merancang, adalah merancang untuk gagal –

DSC_0633

Sepi sunyi gelap sempit macam ni, merdeka… –
DSC_0632

Senyum seindah suria yang membawa cahaya… Seikhlas senyuman… –
DSC_0782

-sani-‘

mungkin magisnya sudah hilang

maafkan aku dan aku maafkan kau

namun  maaf itu tiada erti kalau tak berubah

Apa yang kau rasa?

Posted: May 22, 2010 in seMuA SaMa SaJe

How do you feel when people nag a lot?

Hate it..

Apakah perasaan anda biLa kena bebeL?

Benci..

DSC_0733

Do whatever you want

Buat apa saya yang ingin dilakukan

Don’t Ever Take Away My Freedom

Jangan sekat kebebasan kami
DSC_0761

Do what is right…

Buat apa yang betul…

Everybody’s different nobody’s perfect

Setiap individu berbeza tiada yang sempurna
DSC_0784

ohh, what a  mess

buntu…

how to overcome laziness..

macammana nak hilangkan kemaLasan ini..
DSC_0801

no more excuses and all will be fine

jangan banyak alasan dan semua akan ok

‘sani’

~ouT~

it’s a wild world

Posted: May 21, 2010 in seMuA SaMa SaJe


–  Wild World” is a song written and recorded by English singer-songwriter

Cat Stevens (Yusuf Islam) in 1970. The song has been covered by many artists,

In 1993, the band Mr. Big released a cover of the song as a single. ~

——————

WiLd WoRLD

Lalalalalala…

Now that I’ve lost everything to you
You say you wanna start something new
And it’s breakin’ my heart you’re leavin’
Baby, I’m grievin’
But if you wanna leave, take good care
Hope you have a lot of nice things to wear
But then a lot of nice things turn bad out there

CHORUS:
Oh, baby, baby, it’s a wild world
It’s hard to get by just upon a smile
Oh, baby, baby, it’s a wild world
and I’ll always remember you like a child, girl

You know I’ve seen a lot of what the world can do
And it’s breakin’ my heart in two
Because I never wanna see you sad, girl
Don’t be a bad girl
But if you wanna leave, take good care
Hope you make a lot of nice friends out there
But just remember there’s a lot of bad and beware

CHORUS

Lalalalala….

Baby, I love you
But if you wanna leave, take good care
Hope you make a lot of nice friends out there
But just remember there’s a lot of bad and beware

CHORUS (x2)

gegar piLih

gegar piLih4

gegar piLih3

gegar piLih2

gegar piLih1
– photos not reLated with the song… this was taken during a concert Last year 2009.

~sani’
`out’

Think big.. even Life is too short..


Summer Time

Posted: May 13, 2010 in seMuA SaMa SaJe

hoLLa..

it’s been a Long time since Last entry…

DSC_0973

Nah… Lake Garden kL, a pLace that u’ll  find somewhere clean, quiet and peaceful to

escape from  the wild wild world ehehe. If it’s beautiful and interesting as well, then that’s a big bonus.
DSC_0846

Cool, ChiLL Through the open gardens and the pergolas, sit down, watch the birds and

butterflies, take a few photos and forget all the probLems. It’s just minutes away from the

streets that are filled with noisy car horns and aggression. It’s a really great place to unwind.

DSC_1027

KL is not just about shopping.. eheheh bring ur family here and spend some quality time

and it’s Such escape might seem in a city like KL.
DSC_0862

Location : KL Lake Garden

‘sani

-ouT

sengketa takkan abadi

Posted: April 15, 2010 in seMuA SaMa SaJe

sengketa takkan abadi

mula dari kaki melangkah
DSC_0379

hingga merehatkan kaki
DSC_0375

andai susah ada lagi yang lebih susah

andai rasa hebat ada lagi yang hebat

salahkah menjadi tidak sempurna?
DSC_0345

selagi kita menempuh jalan yang panjang

lagi banyak kita ketemu lopak dan jalan bengkang bengkok

jalan tak semesti terus

hebat macam mana pun
DSC_0321
pasti jatuh rebah
DSC_0348
berjaga-jaga, berhati-hati
DSC_0376

cahaya terang

DSC_0347
malam pasti kelam
DSC_0336
terukkah kita apabila

…berhempas pulas, jujur, ikhlas tapi tidak dihargai…
DSC_0366
…kita ikut cakap, tapi dipanggil – weh oi oi…

…kita pergi solat tapi bila ditanya mana kita, dia jawab kita dah mati…

…laksanakan terbaik sepenuh jiwa, salah sikit maki…

kita bukanlah jaguh jauh sekali nak angkuh

kita tak dapat menggembirakan semua orang

kita rasa kita tidak sempurna, kita istimewa- lain dari yang lain

cumanya bila kita marah… kita tak benci sebenarnya…

ini masa depan…

matlamat hanya satu…

penghalang harus ketepi…

mahu terus bergerak…

tiada tapi-tapi…

kalau masih khayal bangun…

follow the leader?
Leader

‘sani-
~ouT~

DSC_0350