Author Archive

BANGSAWAN DENDAM LAKSAMANA (2018)

Posted: November 13, 2018 in Ulasan

Teater-Bangsawan-Dendam-Laksamana-7.jpg
Kali pertama menyaksikan pementasan bangsawan adalah pada 21 tahun  lepas iaitu Bangsawan Megat Panji Alam. Rindunya pada bangsawan terubat kali ini dengan berpeluang menonton Bangsawan Dendam Laksamana baru-baru ini. Pementasan kali ini adalah sebahagian dari siri jelajah JERAYAWARA BANGSAWAN DENDAM LAKSAMANA.

Teater-Bangsawan-Dendam-Laksamana.jpg

Sinopsis

Bangsawan Dendam Laksamana berkisarkan kisah sejarah Melayu pada era Johor Lama iaitu ‘Sultan Mahmud Mangkat Dijulang’. Kisah ketaatan Panglima Megat Seri Rama (Laksamana Bentan) pada Sultan Mahmud II disulami  irihati, dengki dan dendam Seri Bija Wangsa yang mahu memiliki kuasa, maka timbul segala fitnah ditaburkan kepada Datuk Laksamana Megat Seri Rama.

Kemuncaknya hanyalah disebabkan seulas nangka, terus membangkitkan kemurkaan Sultan. Maka hilanglah sifat kemanusiaan dan sekelip mata kesetiaan yang tak berbelah bagi oleh Laksamana Megat Seri Rama hilang begitu saja.

Teater-Bangsawan-Dendam-Laksamana-4.jpg

Istimewa

Pengalaman menyaksikan pementasan ini memang tak sama dengan bacaan dan tontonan filem lama hitam putihnya. Istimewanya pementasan ini ada aksi, cinta, drama dan komedi. Lakonan hebat peneraju utama Hairi Safwan sebagai Laksamana Megat Seri Rama sangat berkesan dengan Isterinya Wan Anum dilakonkan Aidilla Shaffi punya jiwa. Datuk Jalaludin Hassan sebagai Datuk Bendahara, begitu tersendiri berbeza dengan lakonan beliau yang lain. Juga sangat terkesan dengan Lakonan Anwar Rusdini sebagai Sultan Mahmuh Syah II, Megat Shahrizal  pula menimbulkan resah dan sakit hati penonton dengan watak Seri Bija Wangsa nya, Que Rose sebagai Tun Aman sangat bergaya dan ramai lagi yang lain semua pun sangat bagus ya.

Teater-Bangsawan-Dendam-Laksamana-3.jpg

Bangsawan Dendam Laksamana punya bahasa dialog yang sangat puitis tetapi mudah difahami setiap bait-bait katanya. Elemen lawak yang diselitkan juga sungguh bersahaja. Gambaran tentang kesetiaan Megat Seri Rama antara Sultan dan isterinya juga jelas. Detik-detik romantis juga sangat mempersona. Gabungan penataan cahaya, muzikal dan skor yang sangat memainkan peranan penting dan sungguh dramatik, lagi-lagi sewaktu Wan Anum dibunuh dan Sultan Mahmud ditikam diatas julang memang terasa menusuk ke sanubari. Tambahan, sehingga ke persembahan extra turn juga sangat baik.

Sangat hidup ya pementasan Bangsawan Dendam Laksamana ini, lagi-lagi apabila berpeluang menonton betul-betul dihadapan pentas bahagian tengah pula. Tarian, joget, koreografi serta aksi depan mata menjadikan tontonan memang berperasaan sepenuh jiwa sepanjang pementasan.

Sebenarnya tak dapat nak diungkapkan dengan kata-kata untuk menggambarkan betapa penuh perasaan menyaksikan persembahan Bangsawan Dendam Laksamana ini sepertimana Tauke Panggung kata, Penuh Dinamisme. Sebuah persembahan yang mantap.

Teater-Bangsawan-Dendam-Laksamana-2.jpg

Kepada yang terlepas pementasan di KL, jangan risau Bangsawan Dendam Laksamana ini akan menjelajah ke beberapa buah negeri seluruh Malaysia.

Jadual Bangsawan Dendam Laksamana.jpeg
Syabas dan beribu-ribu tahniah diucapkan kepada pengarahnya Pat Ibrahim serta nukilan skrip oleh Siti Jasmina dan kepada seluruh pasukan yang terlibat dengan pementasan ini, anda sangat hebat.

-sani-

Advertisements

Pulang (2018)

Posted: July 28, 2018 in Ulasan

Pulang

Pulang bukan karya klise, bukan melodrama leleh dan bukan cerita stereotaip. Ianya sebuah kisah penantian cinta lebih 60 tahun merentas 3 generasi.

Filem arahan pengarah terkemuka, Kabir Bhatia dengan sentuhan lakon layar Mira Mustaffa ini
berdasarkan kisah benar Datuk Ahmad Izham Omar ini dimulakan dengan syot yang Indah mempersona dengan sinematografi menggambarkan keindahan pantai Serkam.

Kita diperkenalkan dengan watak nenek tua (Che Tom) yang terlantar sakit membuka cerita kepada cucunya (Ahmad) meminta menjejak suaminya (Othman) yakni datuk kepada Ahmad. Teknik suntingan imbas kembali ke zaman 40an sangat bergaya macam filem Titanic, cantik.

Kita terus dibawa ke era mulanya bibit percintaan Othman seorang nelayan dengan Che Tom seterusnya berkahwin. Mulanya penjajahan jepun semua lelaki dipaksa bekerja dengan Jepun dan bermulalah perpisahan pertama mereka. Saat bersama askar Jepun Othman mengenali Lum. Mereka saling membantu melarikan diri daripada askar Jepun untuk kembali ke pangkuan keluarga.

Selepas tamatnya perang, Othman memutuskan ingin menjadi kelasi kapal demi mencari kemewahan dan kesenangan untuk isteri dan anaknya. Persahabatan antara Othman dengan Lum makin akrab apabila seolah ada jodoh apabila bertugas di kapal yang sama. Pemergiannya kali itulah bermulanya tanda tanya kenapa Othman tidak pulang berpuluh tahun lamanya.

Pulang lebih kepada kisah biografi pengembaraan Othman dengan konflik bermula semasa zaman jepun, keberanian menangkap ikan di tengah laut semasa ribut dan suka duka menjadi kelasi kapal.

Ketidakpulangan Othman membuat Che Tom dan anaknya Omar ternanti-nanti. Mereka terus yakin bahawa Othman akan pulang. Hanya poskad yang dikirimkan dari Othman kepada isteri dan anaknya.  Ianya jelas sebab kita telah ditunjukkan bahawa watak Othman seorang yang tidak pandai menyusun ayat daripada detik mula pertemuan Othman – Che Tom. Pencarian Othman tidak pernah  terhenti bermula dengan kembara Che Tom sendirian ke Hong Kong, Omar ke Liverpool, dan Ahmad juga mencari jejak datuknya apabila didesak neneknya.

Secara tak langsung Pulang adalah kisah konflik perhubungan kekeluargaan antara suami dan isteri, anak dan bapa, cucu dan nenek.

Rekaan set sememangnya wajar dipuji. Set ruang kapal, lokasi tahun 50an seperti Hong Kong, semuanya tampak realistik.

Pulang istimewa sebagai sebuah kisah biografi. Ianya bergerak laju dan ada sedikit kelompongan disana sini. Dua jam berlalu bagai tak terasa. Namun saya sangat inginkan versi extended yang mana babak babak dramatik dan emosi dipanjangkan.

Setelah membaca novel adaptasi dari filem Pulang, kita dapati pada versi novel lebih terperinci. Namun, ada juga yang kita tidak ketahui pada versi novel terjawab pada versi filem. Keduanya saling melengkapi.

Pulang pada akhirnya terpulang pada penonton untuk rasa apa yang ingin dirasai. Anggapan saya Pulang adalah pepohon pokok, buahnya lain-lain bagi setiap yang menonton.

Pulang tetap epik dengan caranya yang tersendiri, syabas team rekaan produksi, lakonan yang mantap serta kualiti filem yang amat baik.

Ayuh sokong filem kita!

Saya bagi 4.5 dari 5.

p/s: Stanby tisu.

-sanikamilsani-

 

-Review / ULasan FiLem PuLang

“unhappy”

Posted: October 29, 2012 in seMuA SaMa SaJe

Apa yang menyebabkan manusia tak happy.

Semua ada sebab tersendiri.

Suka tengok orang lain tersenyum riang.

Kebahagiaan dalam interpretasi sendiri.

Sesungguhnya semuanya hak masing-masing untuk rasa happy atau tidak dan

bagaimana untuk menanganinya.

DSC_0128ok

 

‘sani’
~ouT..

Salam Aidiladha

Posted: October 27, 2012 in seMuA SaMa SaJe

Pengorbanan? Apa itu pengorbanan. Apa yang diperlukan dalam pengorbanan?

Dalam konteks seharian, bagaimana kita menghadapi pengorbanan?

Ada kalanya kita perlu korbankan sementara tugasan kita demi sempurnakan 5 itu.

5 itu tiang agama kita. Apakah pula pengorbanan kita terhadap keluarga, sahabat kita?

Bagaimana pula apabila kita terpaksa hapuskan perasaan kita terhadap dunia,

adakah itu satu pengorbanan? Adakah perasaan itu sesuatu yang melalaikan? 

Jika melalaikan, kita perlu korbankan rasa itu. Tetapi jika rasa kasih kita, rasa cinta kita,

rasa sayang kita itu sememangnya anugerah, perlukah dikorbankan rasa itu?

Fikirkanlah.

New Folder1

Bekerja waktu raya itupun satu pengorbanan. Ikhlaskan diri, apabiLa jiwa hati bersih,

insyaALLaH apa yg kita lakukan kerana Dia adaLah satu pengorbanan.

DSC_0025 copy

DSC_0032 copy

saNi_
~ouT

: gambar quRBaN kat opis Lama…

Cahayamata

Posted: April 14, 2011 in seMuA SaMa SaJe

Sesekali yang datang
Sesekali itu menyakitkan
Sesekali yang tamat
Sesekali itu melegakan

Parah bila salah
Barah bila serba salah

Andai dapat memahami
Tiada erti perbalahan ini
Andai dapat memahami
Tiada kalah tiada menang

Terhenti disini
Tak ingin menangis sedih
Tak ingin berasa pedih

Diam-diam
Biar lama dipendam
Biar semua menjadi dendam

Biar tak kaya harta
Asal Hati tak buta
Kaya harta
Duit berjuta-juta
Harap hati tak buta

-sani-
(Biar kaya budi bahasa)

Gambar-Nur Qistina Najihah Sonny Ikmal (7 bulan)

Realiti Berapi

Posted: March 24, 2011 in seMuA SaMa SaJe
  • Serangan terhadap Libya adalah untuk melindungi rakyat Libya. Mengikut resolusi majlis keselamatan PBB 1973 yang melindungi rakyat Libya. (Fakta : Rakyat mati n cedera kena serangan)
  • Operasi  ‘Odyssey Dawn’ menentang tentera Muammar Gadhafi dikatakan berjaya. (Fakta :  Sehingga kini serangan masih diteruskan)

Itulah apa yang terjadi di Libya, serangan bertubi-tubi. Mangsanya rakyat…  Masalah negara dicampur tangan pihak asing.

Realiti

Aku bukan orang besar
Aku di dalam
Kau di luar
Kau kata okay
Aku kata tak okay
Bila okay
Kau tak okay
Memang kau tokay.

Tiada pancaroba,
Itu gila
Biar sesat
Cari jalan pulang
Daripada sesat terus sesat

Usah berangan
Perang sudah tamat
Realitinya sungguh berbeza

Kami pendekar
Kami pahlawan
Kami panglima
Kami pejuang

Kamu raja
Kamu pemikir
Kamu pemimpin
Kamu pelawak

Perang sudah tamat
Bukan cerita sebenar
Yang sebenar tutup cerita

Tukar strategi
Tewas lagi
Tambah askar
Tewas lagi
Tukar raja
Tewas lagi

Ini bukan sandiwara
Ini bukan bual bicara

Benci perang
Rela bersahabat
Semalam perang
Hari ini berjabat
Idea tak bernas
Kau jadi ganas

-sani-

gambar : reuters
kata-kata : Campur ngan Lirik “Perang Dah Tamat”

Kuasa Bukan Emosi Yang Basi

Posted: March 12, 2011 in seMuA SaMa SaJe

Emosi Basi
(setelah ape yang terjadi di Libya, Tunisia, Palestin & Mesir)


Bila mana mereka guna senjata tunjuk kuasa,
Bila mana mereka guna pangkat tunjuk kuasa,
Bila mana mereka guna duit tunjuk kuasa,
Bila mana mereka guna perang tunjuk kuasa,

Hebat mana mereka dengan kuasa-kuasa itu,
Maka, hilang kasih sayang,
Maka, hilang kemanusiaan,
Maka, hilang jatidiri

Kita?
Tiada apa-apa,
Tiada beza antara kita,
Rambut hitam, darah merah,
Dimana kita?
Kita satu tapi banyak beza

Mereka tabur duit,
Kita tabur bakti,
Mereka tabur duit,
Kita tabur budi,
Mereka tabur duit,
Kita termakan budi

Mereka bukan di tempat kita,
Kita khalayak kecil,
Kita tiada siapa,
Kita manusia biasa serupa mereka,
Tapi kita beza.

Bebas merdeka,
Itu mereka,
Bebas sesaat,
Kita disekat,
Semua sesat.

Aku (+) engkau memang kita,
Mereka (+) kita bukan kami,
Ingin keluar kotak,
Kotak ditutup rapat.

Kita…Kami…Mereka…
Bukan siapa-siapa…
Tiada Beza…

Kita silap,
mereka teriak
kita teriak
tiada membantu
Kita silap
mereka memekik
Kita memekik
tiada yang dengar
Kita silap
mereka melaung
kita melaung
mereka humban ke gaung

Siapa sebenar
Kita..Kami..Mereka..
Bukan siapa-siapa…
Tiada Beza…

New Folder

: gambar sekadar hiasan…gambar Lama daLam simpanan…kini saya kembaLi dengan kurangnye gambar..ehehe..