Pulang (2018)

Posted: July 28, 2018 in Ulasan

Pulang

Pulang bukan karya klise, bukan melodrama leleh dan bukan cerita stereotaip. Ianya sebuah kisah penantian cinta lebih 60 tahun merentas 3 generasi.

Filem arahan pengarah terkemuka, Kabir Bhatia dengan sentuhan lakon layar Mira Mustaffa ini
berdasarkan kisah benar Datuk Ahmad Izham Omar ini dimulakan dengan syot yang Indah mempersona dengan sinematografi menggambarkan keindahan pantai Serkam.

Kita diperkenalkan dengan watak nenek tua (Che Tom) yang terlantar sakit membuka cerita kepada cucunya (Ahmad) meminta menjejak suaminya (Othman) yakni datuk kepada Ahmad. Teknik suntingan imbas kembali ke zaman 40an sangat bergaya macam filem Titanic, cantik.

Kita terus dibawa ke era mulanya bibit percintaan Othman seorang nelayan dengan Che Tom seterusnya berkahwin. Mulanya penjajahan jepun semua lelaki dipaksa bekerja dengan Jepun dan bermulalah perpisahan pertama mereka. Saat bersama askar Jepun Othman mengenali Lum. Mereka saling membantu melarikan diri daripada askar Jepun untuk kembali ke pangkuan keluarga.

Selepas tamatnya perang, Othman memutuskan ingin menjadi kelasi kapal demi mencari kemewahan dan kesenangan untuk isteri dan anaknya. Persahabatan antara Othman dengan Lum makin akrab apabila seolah ada jodoh apabila bertugas di kapal yang sama. Pemergiannya kali itulah bermulanya tanda tanya kenapa Othman tidak pulang berpuluh tahun lamanya.

Pulang lebih kepada kisah biografi pengembaraan Othman dengan konflik bermula semasa zaman jepun, keberanian menangkap ikan di tengah laut semasa ribut dan suka duka menjadi kelasi kapal.

Ketidakpulangan Othman membuat Che Tom dan anaknya Omar ternanti-nanti. Mereka terus yakin bahawa Othman akan pulang. Hanya poskad yang dikirimkan dari Othman kepada isteri dan anaknya.  Ianya jelas sebab kita telah ditunjukkan bahawa watak Othman seorang yang tidak pandai menyusun ayat daripada detik mula pertemuan Othman – Che Tom. Pencarian Othman tidak pernah  terhenti bermula dengan kembara Che Tom sendirian ke Hong Kong, Omar ke Liverpool, dan Ahmad juga mencari jejak datuknya apabila didesak neneknya.

Secara tak langsung Pulang adalah kisah konflik perhubungan kekeluargaan antara suami dan isteri, anak dan bapa, cucu dan nenek.

Rekaan set sememangnya wajar dipuji. Set ruang kapal, lokasi tahun 50an seperti Hong Kong, semuanya tampak realistik.

Pulang istimewa sebagai sebuah kisah biografi. Ianya bergerak laju dan ada sedikit kelompongan disana sini. Dua jam berlalu bagai tak terasa. Namun saya sangat inginkan versi extended yang mana babak babak dramatik dan emosi dipanjangkan.

Setelah membaca novel adaptasi dari filem Pulang, kita dapati pada versi novel lebih terperinci. Namun, ada juga yang kita tidak ketahui pada versi novel terjawab pada versi filem. Keduanya saling melengkapi.

Pulang pada akhirnya terpulang pada penonton untuk rasa apa yang ingin dirasai. Anggapan saya Pulang adalah pepohon pokok, buahnya lain-lain bagi setiap yang menonton.

Pulang tetap epik dengan caranya yang tersendiri, syabas team rekaan produksi, lakonan yang mantap serta kualiti filem yang amat baik.

Ayuh sokong filem kita!

Saya bagi 4.5 dari 5.

p/s: Stanby tisu.

-sanikamilsani-

 

-Review / ULasan FiLem PuLang
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s